Inzetverslag Nationale reddingvloot Reddingsbrigade Den Helder

15-07-2021 t/m 18-07-2021

Oproep nationale reddingsvloot

Het was Juli 2021, al een tijdje was het bekend dat er hoogwater aan zat te komen in de regio Limburg en omstreken. Ergens in ons achterhoofd wisten wij dat er een kans bestond dat wij zouden opgeroepen worden. En ja! Omstreeks vier uur ’s nachts op 15 juli werd onze contactpersoon door de coördinator van de NRV (Nationale Rampen Vloot) peleton 2 gebeld!
 
Vervolgens is er door het hoofd alarmploeg (Ben van Kuringen) een eerste team gevormd, welke in diezelfde nacht nog alle spullen hebben verzameld voor de inzet zelf.  Later in de ochtend omstreeks 11:30 werd er wederom gebeld, nu was het menens en moesten wij opkomen. Waarop het eerste team, bestaande uit: Ben van Kuringen, Tames Bot, Koen Hufkens en Martijn Versteeg, op pad is gegaan om te verzamelen bij de brandweerkazerne van Amstelveen.

verzoek ondersteuning aan België

Na aankomst is er een motorkapoverleg gevoerd, waaruit naar voren kwam dat er door België een verzoek is gedaan voor bijstand. Hierop is peleton 2 in colonne over de A2 richting België gaan verplaatsen. Onderweg over de A2 kwamen wij al over een aantal grote rivieren die er heel anders uit zagen door het hoge water. De uiterwaarden stonden al vol.
 
Eenmaal in België zien we onder weg diverse keren de Maas door Luik heen stromen. Deze ziet er behoorlijk woest uit en ook komt er af en toe wat rommel voorbij. In een van de zijarmen zien we een ook een hoop schuim en een aantal boten hoog tegen de kade aan liggen. We komen rond 18:30 uur aan op een kazerne in Luik.

Inzet België

Na een maaltijd en kort moment van rust komt omstreeks 21:30 uur het bericht dat wij ons klaar moeten maken voor vertrek. Wij werden ingedeeld  samen met 2 eenheden van de brandweer en de reddingsbrigade Heerhugowaard in een team. We worden begeleid door een lokale brandweerauto. Na een hobbelige rit met een aantal bochtige wegen komen we rond 23:00 uur aan op een brandweerkazerne in de buurt van Comblain-au-Pont. Dit is een klein dorp je aan de Ourthe.

Op de kazerne krijgen we van een lokale brandweerman in gebrekkig Frans/Engels/Nederlands een briefing. Om +/-23:30 uur vertrekken we vanaf deze kazerne naar het dorp waar ongeveer nog 60 mensen hebben aangegeven dat ze of graag hun huis uit willen of bijvoorbeeld behoefte hebben aan medicatie. We komen vanuit het westen het dorp via de hoofdstraat in gereden en stoppen bij het punt waar het dorpshuis is. Van hieruit kunnen we te voet verder een stuk gebied verkennen.
 
 

De Ourthe


De oevers van de Ourthe zijn overstroomd de n654 en de straat aan de andere kant zijn door het snelstromende water niet meer te zien. De brug is nog begaanbaar voor kleine voertuigen. Maar de weg ernaartoe is versperd door een plas water van minimaal een meter diep. De vraag van de lokale brandweer is om als eerste de huizen in de binnen bocht te bezoeken. Dit zijn een 5 tot 10 huizen tussen de brug en de begraafplaats. Dit is stroomopwaarts en in de binnen bocht is de stroming nog relatief rustig. De rest van de Ourthe is te gevaarlijk voor een boot.
 
Door het hoge water en de brug die niet in goede conditie was, is besloten dat wij met ons voertuig door het water heen zouden rijden om de boten naar de andere kan van de brug te brengen.
 
 
 


Hier hebben wij eerste de boot van Heerhugowaard te water gelaten en deze is samen met een R.I.B-team hier aan de slag gegaan met een verkenning. Later is ook onze boot hier te water gegaan. Al lopend door de straat naast de boot is er een verkenning uitgevoerd. Conclusie was dat de Ourthe de bocht aan het afsnijden was door de straat heen. Waardoor we niet vergenoeg de straat in konden komen. Na een poging om het vooral stinkende water (diesellucht en fecaliën) te trotseren is er nog een poging gedaan om via de tuinen te lopen aangezien het hier relatief rustig water is. Dit loopt helaas stuk op een zwembad en andere obstakels.
 

 
 
 


Na een half uurtje is het toch gelukt om de mensen veilig op het droge te krijgen.
Hierna wordt er door de lokale brandweer nog gevraagd of we aan de kant waarvan we waren aan komen rijden iemand kunnen bezoeken (de buiten bocht stroomopwaarts) aangezien deze op 5 meter na lopen niet te bereiken was. Wij zijn met een paar man die kant opgegaan om te kijken of we met onze boten hier iets kunnen betekenen.
 
In de straat aangekomen zien we een zeecontainer die ook vanaf de brug al te zien was. Deze ligt nog te dansen in het water. We lopen met de riemen van onze vlet voor ons de straat in (om kuilen en gaten te kunnen voelen). We komen ook hier helaas al snel tot de conclusie dat ook hier de stroming als snel veel te sterk wordt voor onze boten en gezien de tijd en vermoeidheid van iedereen eventueel in de ochtend terug te gaan. Het is onder tussen namelijk al 03:30 uur geworden. We geven aan bij de andere eenheden dat we onze spullen helaas moeten gaan opruimen.


We traileren alle boten en ruimen de spullen op. En vangen de reis aan richting onze overnachting locatie. Dit is een sporthal. Om de weg niet kwijt te raken worden we voorgereden door een lokale brandweerman. We komen uiteindelijk om 05:45 uur aan op de sporthal. Hier krijgen we te horen waar we kunnen slapen. Dit is in een hal waar veldbedden klaar staan met daarop een deken en kussen. 

 
 
 

Verkenning


Deze ochtend werden we om 8 uur wakker gemaakt en kregen te horen dat we met 10 min weer zouden vertrekken. Dus snel een bakkie koffie gekregen en een ontbijtje naar binnen gewerkt. En de auto in. We kwamen na ongeveer een 30 á 45 min aan in een stuk getroffen gebied. Hier had het water van de rivier veel schade aangericht. Modder, koelkasten en andere persoonlijk bezittingen van de mensen lagen over straat. Men was al bezig om het een en ander op te ruimen en de schade op te maken nadat het water verdwenen was. We kwamen hier duidelijk te laat om hulp te kunnen bieden. We rijden door langs diverse indrukwekkende taferelen van auto’s die tegen gevels aan staan tot gebouwen die half ingestort zijn.
Onderweg zijn we kort gestopt om nog een brug te inspecteren en een korte zoekslag te maken na een melding van vermiste personen. Waarop we even later een vervolg opdracht krijgen. Helaas komt de lokale brandweer die ons voor zou gaan erachter dat de weg waarover we heen zijn gekomen zijn niet meer begaanbaar is voor ons. Dus moeten we over de gehavende brug. Echter zat er achter deze brug een afslag die ons omhoog voert, welke niet voor elk voertuig haalbaar was. Waarop er enkele voertuigen hebben gezorgd voor het omhoog transporteren van de boten.
 
Na die klus is het te laat voor onze andere nieuwe taak en worden we om 16:00 uur naar het sportcomplex gedirigeerd. Onderweg krijgen we te horen dat we gaan worden afgelost en dat ons peloton met het materiaal verder gaat richting Meersen. We regelen onderweg onze aflossing in Den Helder. We vertrekken met zijn alle in colonne om 18:30 uur terug naar Nederland. Hier komen we om 19:30 uur aan bij een hotel. Waar we voorzien worden van een drank je en een warme hap.

Aflossing vanuit Den Helder


Deze ochtend werden we om 8 uur wakker gemaakt en kregen te horen dat we met 10 min weer zouden vertrekken. Dus snel een bakkie koffie gekregen en een ontbijtje naar binnen gewerkt. En de auto in. We kwamen na ongeveer een 30 á 45 min aan in een stuk getroffen gebied. Hier had het water van de rivier veel schade aangericht. Modder, koelkasten en andere persoonlijk bezittingen van de mensen lagen over straat. Men was al bezig om het een en ander op te ruimen en de schade op te maken nadat het water verdwenen was. We kwamen hier duidelijk te laat om hulp te kunnen bieden. We rijden door langs diverse indrukwekkende taferelen van auto’s die tegen gevels aan staan tot gebouwen die half ingestort zijn.
Onderweg zijn we kort gestopt om nog een brug te inspecteren en een korte zoekslag te maken na een melding van vermiste personen. Waarop we even later een vervolg opdracht krijgen. Helaas komt de lokale brandweer die ons voor zou gaan erachter dat de weg waarover we heen zijn gekomen zijn niet meer begaanbaar is voor ons. Dus moeten we over de gehavende brug. Echter zat er achter deze brug een afslag die ons omhoog voert, welke niet voor elk voertuig haalbaar was. Waarop er enkele voertuigen hebben gezorgd voor het omhoog transporteren van de boten.
 
Na die klus is het te laat voor onze andere nieuwe taak en worden we om 16:00 uur naar het sportcomplex gedirigeerd. Onderweg krijgen we te horen dat we gaan worden afgelost en dat ons peloton met het materiaal verder gaat richting Meersen. We regelen onderweg onze aflossing in Den Helder. We vertrekken met zijn alle in colonne om 18:30 uur terug naar Nederland. Hier komen we om 19:30 uur aan bij een hotel. Waar we voorzien worden van een drank je en een warme hap.

De aflossers

Eerder die dag kwam rond 15.00 uur het bericht dat zich een tweede team (bestaande uit: Gertjan Hamstra, Lisa Ballegooij, Beau Bouma en Robin Zeinstra) gereed diende te maken en zich binnen een uur op een brandweerkazerne in Zaandam moest melden. Gertjan, Beau en Robin zijn met eigen vervoer vanuit Den Helder naar Limburg af gaan reizen. Lisa van Ballegooij vertrekt na het uitzoeken van een rendez-vous punt ook met een privé voertuig vanuit Amsterdam naar Limburg.

Als rendez-vous wordt een brandweerkazerne in Born uitgekozen. Onderweg langs de A2 ten hoogte van Maasbracht is te zien dat het waterpeil al gevaarlijk hoog staat. De rijstrook in tegengestelde richting is afgesloten en militairen zijn bezig met het plaatsen van zandzakken tegen het wassende water. 

wisseling van de wacht

De aflossers zijn om 20:30 uur ondertussen met privé vervoer aangekomen. Deze krijgen onze verhalen in geuren en kleuren te horen terwijl we genieten van wat ontspanning en een goede warme hap eten.  Aangezien onze ploeg erg moe is door de te korte nacht rust en er nog minimaal 4 uur gereden moet worden voor dat eenieder thuis is krijgen we een slaapplaats in het hotel aangeboden. Rond een uur of 22:00 uur hebben we van voertuigen en spullen gewisseld en is het tijd om te gaan slapen.
 
Het aflosteam wordt nadat de vorige eenheden hebben kunnen eten ook voorzien van een warme maaltijd waarna het wachten begint. Het is nog onduidelijk wanneer en of we ingezet gaan worden. De boot en ons voertuig worden vooralsnog gereed gemaakt voor een eventuele inzet.
 
Rond 23:00 uur volgt de mededeling van de OvD red dat onze inzet op dit moment nog niet nodig blijkt te zijn. Er zijn een aantal dijken die zwaar het hebben, dus het is afwachten hoe die zich gaan houden wanneer het water zijn hoogte punt bereikt. De verwachting is dat er om 01:00 uur een tweede briefing gehouden kan worden. Dit werd uiteindelijk 02:30 uur waarna het sein veilig werd afgegeven en onze eenheid bedankt werd voor de inzet. Ondanks de redelijke korte inzetduur was het na een werkdag en lange reisduur een lange dag geworden. Hierop besluiten we dan ook om het voorbeeld van het vorige team te volgen en in Maastricht te overnachten alvorens we op huis aan gaan.

retour Den Helder

De volgend ochtend is iedereen weer fris en fruitig opgestaan en blijkt, wat team 1 is ontgaan, dat zowel team 1 als 2 hebben overnacht in het hotel. Na het ontbijt zijn beide teams retour Den Helder gegaan. Onderweg ontstaat er nog wat twijfel of we niet in het gebied moeten blijven aangezien we voordat we thuis waren alweer in voor alarm werden geplaatst. Op ongeveer een half uur rijden van Maastricht worden we namelijk gebeld of wij eventueel de komende 12 uur nog een team paraat hebben staan. Hierop geven wij aan dat wij thuis nog een team paraat hebben staan, maar dat onze beide teams goed geslapen hebben en nog met het materiaal in het gebied aanwezig zijn. Na wat telefoontjes kwam het bericht dat Den Helder in rust kon en wordt er toch besloten huiswaarts te keren. Omstreeks 16:00 uur komen de beide teams weer aan in Den Helder, waar meteen al een team klaarstaat om ons te helpen met het schoonmaken en weer klaarmaken van de boot en het voertuig.  Het is 18:00 uur als alles weer schoon en gereed in de stalling  staat.  Waarop  eenieder kon genieten van een welverdiende avond rust.

Opnieuw opgeroepen


Na minder dan 24 uur terug in Den Helder wordt op zondagmorgen om 07:30 uur onze contactpersoon wederom gebeld met het verzoek een team gereed te maken en af te reizen naar Limburg. Door ons hoofd alarmploeg wordt een derde team aangesteld en worden de boot en het voertuig weer gereed gemaakt voor vertrek. Om 9:00 uur vertrekken Aad Slikker, Tim Visser en Lisa van Ballegooij vanuit Den Helder richting de brandweerkazerne in Amstelveen. Martijn Versteeg onderbreekt wederom zijn zomerkamp en vertrekt vanuit Zeewolde. Om 11:00 uur moeten wij onze melden bij de kazerne in Amstelveen, waar wij ruim op tijd aan kwamen.
 
In eerste instantie zou volgens de berichtgeving de opkomstlocatie een sporthal in Bergen, Limburg zijn. Echter, werd de opkomstlocatie vlak voor aankomst gewijzigd naar Gennep waarvandaan een herverdeling plaatsvond.

motorkapoverleg


In tegenstelling tot de eerdere dagen was het deze keer warm en zonnig. De nieuwe opkomstlocatie betrof een parkeerplaats zonder enige voorzieningen. Dus met zijn allen zochten we wat verkoeling in de schaduw van de bomen en nuttigden we ons zelf meegebrachte water en eten. Na ongeveer een uur werden de teamleiders geroepen voor een motorkapoverleg. Er zijn meerdere zwakke plekken in diverse dorpen en omliggende gebieden, maar voor nu is er nog geen reden om over te gaan op evacuaties. Voor nu werden de eenheden in meerdere groepen verdeeld en op tactische locaties stand-by gezet. Hierbij was het de bedoeling dat we dan ons gebied een klein beetje in de gaten houden.
 
Samen met iemand uit de omgeving zijn we eerst op verkenning gegaan, waarna we onze stand-by plek hadden bereikt, een dijkweggetje langs de rivier de Maas. Van 14:00 tot 18:00 uur hebben wij op de plek gestaan waarna werden afgelost door de volgende eenheden. Nu was het tijd voor rust en wat te eten. Rond 21:30uur werden we bedankt voor onze inzet en hebben we ons materiaal gereed gemaakt voor de weg naar huis.  

uitgebreid verslag NRV inzet 2021Downloaden

foto`s